idees errònies sobre l’Edat Mitjana

Pel que últimament he pogut sentir i llegir, hi ha una sèrie de tòpics sobre l’Edat Mitjana que cal desmuntar:

  • Laments, morts, pestes: si bé hi va haver moments molt convulsos, l’Edat Mitjana va ser prou llarga com per a inscriure-la en els moments més terribles.
  • Època fosca i bàrbara: va ser una època de grans invencions.
  • La gent vivia condemnada al treball: la vida, tot i que podia ser dura, era més lenta que avui. Per altra banda, entre el santoral, les festes regionals i els esdeveniments (visita d’un rei, casament, etcètera) hi havia molta facilitat per a parar-ho tot i fer festa grossa.
  • La gent no es banyava: potser un dels mites més estesos.
  • Solemnitat extrema: documents com Fra Bernat i altres contes medievals per riure demostren exactament el contrari.
    • El tema de les trobairitz és fascinant. Van crear algunes lletres (les que es conserven) que es consideren sens dubte protofeministes, malgrat ser aberració anacrònica.
  • Dones subjugades: sens dubte, la misogínia és tan vella com el món, però en ocasions es mantenien relacions més horitzontals que no pas en els últims segles (això caldria matisar-ho bé, eh).
    • Per exemple, és interessant observar la iconografia de la Verge Maria, que en un principi mostrava una dona culta i va anar evolucionant cap a una figura passiva i complaent.