GCP o PKM
Ja comencem amb les sigles! Baixem-ho a la terra:
- GCP: Gestor de Coneixement Personal.
- PKM: El mateix però en anglès, Personal Knowledge Manager.
Tot i que és una bona conillera, el concepte és senzill: el lloc que centralitza tot el coneixement. La versió digital de les llibretes de tota la vida, amb la gràcia que es poden entrellaçar. És portar-se a casa la filosofia de l’internet primitiu: coneixement connectat.
Tot i que no són ben bé el mateix, hi ha diferents conceptes estretament lligats:
- Segon cervell
- Cervell Digital (CD): molt emprat per Marcos de Emowe
- Jardí digital: tota l’analogia de la botànica m’agrada i li dona molt vida
Què no és
Com que no hi ha dos cervells iguals, ni tampoc dos jardins, cadascú fa el que vol i pot, més enllà de les escoletes i mètodes que van apareixent aquí i allà.
Després de més de cinc anys merdejant, crec que tinc clar què no hi vull:
- Documents privats o administratius (paperassa en general)
- Gestió de projectes
- Articles i notes amb IA: amb la irrupció de models que funcionen en la línia de comandes (terminal), comença a haver-hi gent que la fa servir per a generar notes. Quina gràcia té, llavors?
- Altra cosa és fer-la servir per a trobar-hi mancances, errors, connexions amagades o notes perdudes
- Tasques: en això em desmarco de moltíssima gent, però em sembla ineficient, brut i sorollós tindre-hi tot de tasques pul·lulant.